روکش کابینت چیست؟ انواع روکش کابینت و مزایای آن
6
اردیبهشت

روکش کابینت چیست؟ انواع روکش کابینت و مزایای آن

امروزه بیشترین فضایی که ما در طی روز با آن سر و کار داریم آشپزخانه می باشد. به همین دلیل آشپزخانه ای تمیز و زیبا باعث می شود انگیزه بیشتری برای آشپزی در آن محیط داشته باشیم. اگرچه که می توان با تعویض کابینت های قدیمی کارایی و زیبایی آشپزخانه را تغییر دهیم اما گاهی نیز با هزینه اندکی که صرف می کنیم می توانیم صفایی نو به آشپزخانه خود ببخشیم.

روکش های کابینت متریالی هستند که روی کابینت های مختلف کشیده می شوند و نقش تاثیرگذاری در زیبایی و جذابیت آشپزخانه ایفا می کنند.

حال این سوال پیش می آید که روکش کابینت چیست؟و چه کاربردی دارد؟

پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا با پاسخ به این سوالات بتوانید بهترین تصمیم را با صرف هزینه کم بگیرید.

 

روکش کابینت به رنگ قهوه ای سوخته

روکش کابینت ،در واقع روکش نازکی است که سطح کابینت ها را می پوشاند و باعث زیبایی کابینت ها می شود.

روکش کابینت های آشپزخانه یکی از روش های ساده برای تغییر کابینت ها و دکوراسیون داخلی خانه به روشی دلخواه می باشد.با استفاده از این وکش ها می توانید کابینت های خود را به روز و جدید کنید و به نوعی در هزینه های بازسازی و تعویض کابینت ها صرفه جویی کنید.

عموما انواع کابینت های آشپزخانه از ام دی اف خام تشکیل شده اند که روکش های مختلفی بر روی آن ها کشیده می شود که بسته به نوع روکش آن، ویژگی و خاصیت جنس کابینت ها را تغییر می دهد.

به این نکته هم توجه کنید که روکش ها قیمت های مختلفی دارند و بر قیمت کابینت ها تاثیرگذار هستند.

ام دی اف خام نیز از ضایعات و خرده های چوب طبیعی که با چسب رزین آغشته و به صورت خمیری در می آید ساخته می شود. این خمیر تحت دما و فشار بالا به شکل تخته فیبر، متراکم و فشرده می شوند. این فرایند پس از خشک شدن به ام دی اف خام شناخته می شود.

از این به بعد هر روکشی که روی ام دی اف خام کشیده شود باعث تولید کابینت های مختلف می شود که این کار باعث می شود ام دی اف خام زیباتر و مقاومت آن افزایش یابد.

روکش کابینت مدرن به رنگ مشکی

روکش طبیعی: روکش های طبیعی ، روکشی هایی هستند که از مواد طبیعی مانند چوب های مختلف ساخته می شوند.این روکش ها از چوب درختان، ریشه گیاهان، پوست حیوانات و مواد معدنی تشکیل می شوند. از رایج ترین انواع روکش های چوب طبیعی که با قیمت های متفاوتی در بازار موجودند عبارتند از:

روکش چوب طبیعی گردو

روکش چوب طبیعی ملچ

روکش چوب طبیعی بلوط

روکش چوب طبیعی ساچ

روکش چوب طبیعی افرا

روکش چوب طبیعی ماهگونی

روکش چوب طبیعی زیتون

و روکش چوب طبیعی راش می باشد.

روکش کابینت چوب طبیعی

روکش مصنوعی: همانطور که از نام روکش های مصنوعی پیداست این روکش ها از متریال مصنوعی ساخته می شوند و به دلیل طرح های متنوعی که دارند جزو محبوب ترین روکش ها برای کابینت به شمار می روند. از رایج ترین انواع روکش های چوب مصنوعی که با قیمت های متفاوتی در بازار موجودند عبارتند از:

روکش کابینت ممبران

روکش کابینت ام دی اف

روکش کابینت هایگلاس

روکش کابینت برچسبی یا لترون

انواع روکش های طبیعی و مصنوعی

مغزی کابینت های روکش چوب، ام دی اف یا نئوپان می باشد که با لایه نازک تری از چوب طبیعی روکش می شوند.کابینت های تمام چوب هزینه بالاتری دارد اما کابینت های روکش چوب به دلیل قیمت مناسب خواهان بیشتری دارند و شما می توانید با هزینه کمتری زیبایی کابینت های تمام چوب را به آشپزخانه خود بیاورید.

کابینت های ممبران از ام دی اف خام با روکشی به نام پی وی سی تشکیل شده است.طراحان با استفاده از دستگاه سی ان سی سطح کابینت های ممبران را حکاکی می کنند و این کابینت ها در دو سبک کلاسیک و سبک نئوکلاسیک روانه بازار می شوند.

روکش پی وی سی بر روی ام دی اف خام حکاکی شده، وکیوم می شود و کابینت ممبران را تولید می کنند. این روکش ضد آب است و در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.

کابینت های ام دی اف که امروزه با آن آشنا هستید در واقع همان ام دی اف خام با روکش ملامینه،لمینت یا لترون می باشد.این متریال باعث تولید ورق ام دی اف می شود.تنوع زیادی از طرح و رنگ را می توانید در ام دی اف ببینید .

کابینت های هایگلاس نیز از ام دی اف خام با روکش پلکسی گلاس تشکیل شده است و جز پرطرفدارترین روکش های موجود در بازار می باشد.پلکسی گلاس پلاستیک فشرده ای ست که ظاهری شبیه به شیشه دارد و براق و درخشنده است.این روکش وزن کمتری نسبت به شیشه دارد و در مقابل ضربه و خط و خش مقاومت کمتری دارد.به دلیل شفافیت بسیار بالای این کابینت ها ،اثر انگشت و لکه با وضوح بیشتری روی کابینت دیده می شود اما می توانید با دستمالی نمدار به سرعت آن را تمیز کنید.

روکش های برچسبی، فویل های کاغذی یا همان لترون همان روکش های ارزان قیمتی است که در بازار به وفور موجود می باشد.این برچسب ها روکش هایی هستند که به صورت ورقه های نازکی می باشد و در پشت این ورقه ها چسب به کار رفته است.این برچسب ها روی سطوح صاف و بدون حکاکی چسبانده می شود و تنوع بسیار بالایی دارد.مدل های مختلفی از این روکش ها نیز از نظر جنس و مقاومت در برابر رطوبت متنوع هستند. به عنوان مثال هر چه قدر روکش مصرفی بهتر باشد مقاومت و ماندگاری آن روی کابینت ها بیشتر است.

یکی از پرکاربرد ترین روکش برای کابینت ام دی اف ،روکش ملامینه می باشد.این روکش از کاغذهای دکوراتیو و چسب ملامین فرم آلدئید ساخته می شود و بدون اینکه به چسب نیازی داشته باشد روی ام دی اف می چسبد.این روکش ها در برابر خط و خش، حرارت و رطوبت مقاوم هستند و قیمت بسیار مناسبی دارند. این روکش در طرح ها و رنگ های متنوعی در بازار موجود است و قابلیت شستشو را دارند.

روکش چوب به رنگ سفید مشکی

روکش کابینت ها می تواند در بهبود ظاهر آشپزخانه و کابینت ها نقش مهمی را ایفا کند. با استفاده از این روکش های زیبا جلوه بصری آشپزخانه شما افزایش پیدا می کند و به راحتی می توانید رنگ و طرح دلخواه خودتان را پیدا کنید. این روکش ها مزایای بسیاری دارند که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  1. سرعت در نصب و اجرا
  2. قابلیت تعویض آسان
  3. صرفه جویی در وقت و هزینه
  4. مقاومت و دوام بالا
  5. طرح های متنوع و زیبا
  6. گرم و صمیمی شدن فضای خانه با استفاده از روکش چوب

قیمت روکش های کابینت به عوامل مختلفی مانند

 نوع متریال استفاده شده

 نوع روکش مصرفی

 اندازه و طرح کابینت

 و کیفیت ساخت آن بستگی دارد.

کابینت نئوکلاسیک روکش چوب

یکی از ارکان مهم یک خانه ایده آل، کابینت های آشپزخانه می باشد. هر چه کابینت های آشپزخانه به سبک و سلیقه شما نزدیک تر باشد نظم و هماهنگی بیشتری در آشپزخانه خواهید داشت. امروزه استفاده از روکش های چسبی بسیار به صرفه است و با کمترین هزینه می توانید رنگ کابینت ها را با دکوراسیون آشپزخانه هماهنگ کنید.با توجه به اطلاعاتی که از انواع روکش های کابینت پیدا کردید حالا می توانید جنس روکش مناسبی را برای آشپزخانه تان انتخاب کنید.

سوالات متداول

چند نوع روکش کابینت آشپزخانه در بازار موجود است؟

دو نوع روکش در بازار موجود است: 1-روکش طبیعی 2-روکش مصنوعی

منظور از روکش طبیعی کابینت چیست؟

وکش های طبیعی ، روکشی هایی هستند که از مواد طبیعی مانند چوب های مختلف ساخته می شوند.این روکش ها از چوب درختان، ریشه گیاهان، پوست حیوانات و مواد معدنی تشکیل می شوند.