کابینت مات یا براق؟ بررسی مزایا و معایب هر دو
24
اسفند

کابینت مات یا براق؟ بررسی مزایا و معایب هر دو

انتخاب و سفارش جنس کابینت یکی از چالشی ترین تصمیم هایی است که افراد هنگام طراحی آشپزخانه می گیرند.امروزه جنس ها، طرح ها و مدل های مختلفی از کابینت ها وجود دارند و همین تفاوت باعث می شود که افراد هنگام خرید کابینت دچار تردید شوند .کابینت های مات و براق در برخی ویژگی ها با هم تفاوت دارند و هر کدام از این ها زیبایی خاصی به محیط شما می بخشد.ما در این مقاله کابینت مات و براق را با هم مقایسه کردیم و ویژگی های هر دو را معرفی می کنیم.

در پایان شما می توانید بسته به سلیقه و دکوراسیون خانه خود، بهترین مدل را برای آشپزخانه خود انتخاب کنید.

کابینت ترکیبی مات و براق

به کابینت ام دی افی که با روکشی براق پوشش داده شده است کابینت هایگلاس می گویند.کابینت های براق سطح صیقلی و شفافی دارند که می توانند نور را بازتاب دهند و حس تمیزی و شفافیت را القا کنند.این کابینت ها برای فضاهای تاریک یا آشپزخانه های کوچک مناسب است و باعث بزرگ تر دیده شدن فضای آشپزخانه می شود.

روکش کابینت های براق برای کابینت آشپزخانه کوچک شما ،انتخابی درست و بهترین گزینه است و می تواند با انعکاس نور ، محیط شما را لوکس و شیک نشان دهد.

به کابینت ام دی اف با روکش ملامینه پوشش داده می شود ،کابینت مات می گویند. کابینت های مات به دلیل عدم انعکاس نور، ظاهر مطلوب و آرامش بخشی دارند. این کابینت ها نور را جذب می کنند و به اصطلاح تعادلی بین سایه و نور را در فضا ایجاد می کنند.کابینت های مات تنوع رنگی بالایی دارند و شما می توانید هر رنگی را برای کابینت سفارش دهید.

یک طراحی زیبا و استفاده درست از نورپردازی، فضایی شیک و ایده آل را برای شما به ارمغان می آورد.

به طور کلی انتخاب بین این دو کابینت به سلیقه شما، سبک دکوراسیون و هدف از طراحی فضا بستگی دارد. اگر فضای آشپزخانه ای بزرگ تر، لوکس تر با روشنایی بیشتری می خواهید کابینت براق را انتخاب کنید اما اگر ظاهری شیک و متریال مقاوم در برابر هر شرایط محیطی را می خواهید کابینت مات را انتخاب کنید.

کابینت مدرن مات مشکی

جنس بدنه تمام کابینت ها از ام دی اف است و در واقع این جنس روکش است که با هم تفاوت دارد. انواع مختلف هایگلاس، ممبران و ... هستند که شما می توانید میزان براق بودن یا مات بودن آن ها را مشخص کنید.

روکش کابینت هایگلاس از پلاستیک ، شیشه ای و براق هستند و هر کدام از انواع آن میزان براق بودن مشخصی دارند.

کابینت ترکیبی مات و براق

اگر به کابینت های مات یا براق علاقه مند هستید باید به نحوه نگهداری و مراقبت از آن هم دقت لازم را داشته باشید.

سطح براق کابینت ها به سادگی با یک دستمال پاک می شوند اما به همان نسبت ، گرد و خاک روی آن دیده می شود. بازتاب نور باعث می شود لکه ها و اثر انگشت روی کابینت براق دیده شود و نیاز به تمیزکاری مکرر داشته باشد.خط و خش نیز روی کابینت های براق به خوبی نمایان است از این رو نگهداری از کابینت های براق سخت تر از کابینت های مات می باشد.

ماندگاری کابینت های براق به دلیل داشتن یک لایه پی وی سی یا پلی اورتان ، در محیط های مرطوب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این لایه های رویی مانع ورود رطوبت به داخل کابینت ها می شود.

اگر آشپزخانه شما در معرض تابش مستقیم نور خورشید است بهتر است کابینت هایگلاس را انتخاب نکنید چون این کابینت ها با تابش مستقیم نور خورشید تغییر رنگ می دهند.

کابینت هایگلاس براق سفید

اگر از تمیزکاری کابینت های خود خسته شده اید می توانید کابینت مات را جایگزین کابینت براق کنید. سطح مات کابینت ها ، لکه ها و اثر انگشت را کمتر نشان می دهد و نیازی به تمیز کردن روزانه ندارد.


در این بخش می خواهیم دو کابینت مات و براق را با هم مقایسه کنیم و شما را در تصمیم گیری بهتر راهنمایی کنیم.

زیبا و تنوع رنگی بالا

مناسب سبک مینیمال و روستیک

قیمت مناسب

مقاوم در برابر خط و خش

قابل رویت نبودن لکه و اثر انگشت روی آن

قابل ترمیم در صورت خراشیدگی سطحی


تنوع بصری کم

حساس به شرایط محیطی

سخت پاک شدن لکه ها

نامناسب برای فضاهای تاریک

کابینت سفید مات

مناسب آشپزخانه های تاریک و کوچک

نظافت آسان

مناسب سبک و سیاق تجملی

درخشش و جذابیت بالا


محدودیت رنگ

قیمت بالا

لکه پذیری بالا و نیاز به تمیزکاری مکرر

آسیب پذیر در برابر خط و خش

مدل کابینت براق سفید

با در نظر گرفتن نکاتی که گفته شد و مزایا و معایبی که در این بخش گفته شد کابینت آشپزخانه موردنظرتان را انتخاب کنید.

1-اولین و مهم ترین عامل در انتخاب کابینت آشپزخانه ، میزان تابش نور خورشید است که در طول روز به آشپزخانه می تابد.اگر آشپزخانه ای دارید که نورگیری زیادی دارد به کابینت های رنگ روشن یا براق نیازی ندارید ولی اگر آشپزخانه شما تاریک و کم نور است با انتخاب کابینت براق فضای آشپزخانه شما دلباز تر و روشن تر خواهد شد.

2-دومین عامل توجه به متراژ آشپزخانه می باشد.اگر متراژ آشپزخانه شما کم است با انتخاب کابینت رنگ روشن و براق آن را بزرگ تر و دلباز تر کنید.

3-شرایط آب و هوایی نیزدر انتخاب کابینت آشپزخانه اهمیت زیادی دارد.

4-بودجه ای که برای خرید کابینت در نظر گرفته اید هم عامل مهم دیگری است.کابینت های براق از کابینت های مات گران تر هستند.

5-و مورد آخر این است که کابینت براق و رنگ روشن به نظافت بیشتری نیاز دارد و اگر کودک دارید یا وقت کافی برای تمیز کردن ندارید کابینت های مات بهترین گزینه برای شما می باشد.

کابینت فرامید سفید طوسی

امروزه سبک جدیدی به نام تلفیقی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. این کابینت تلفیقی از کابینت مات و براق تشکیل شده است و شما می توانید هر کدام از این دو کابینت را به صورت ترکیبی در آشپزخانه خود اجرا کنید.

از مهم ترین عوامل برای انتخاب کابینت های مات و براق، قیمت تمام شده آن ها می باشد. قیمت این کابینت ها به عواملی همچون جنس و کیفیت مواد و متریال مصرفی،نوع رنگ پوششی آن،نوع طراحی و ... بستگی دارد.لایه پلی گلاس در کابینت های براق باعث افزایش قیمت آن می شود.از طرف دیگر اگر کابینت های مات از چوب طبیعی ساخته شده باشند هزینه بیشتری نسبت به متریال ام دی اف دارند.

اگر هنگام سفارش کابینت های مات یا براق به دنبال طرح های پیچیده بروید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

کابینت هایگلاس سفید طوسی

در این مقاله کابینت مات و براق را از نظر قیمت، سبک و ... بررسی کردیم و مزایا و معایب هر کدام را برشمردیم. انتخاب کابینت مات و براق به عوامل مختلفی همچون میزان نور آشپزخانه، سبک دکور خانه و ... وابسته است که شما می توانید با مشاوره با تیم دکوپازل بهترین تصمیم را در زمینه انتخاب این دو کابینت داشته باشید.